Persoonsontwikkeling

Persoonsontwikkeling

TTO-leerlingen zijn bij de start op het Cambreur niet anders dan leerlingen van de Nederlandstalige afdelingen, misschien iets ondernemender, iets nieuwsgieriger, iets meer op zoek naar uitdaging, iets meer lef.

Ze veranderen echter wel in de loop van de jaren. Ze blijven vijf of zes jaar grotendeels in dezelfde samenstelling. Dat betekent dat ze elkaar erg goed leren kennen, met elkaar moeten samenwerken en met elkaar moeten optrekken, op school, maar ook bij tripjes naar het buitenland. Ze moeten dus leren omgaan met allerlei verschillende karakters, moeten zich leren aanpassen, elkaar de ruimte geven en elkaar leren waarderen.

Het programma verlangt van de leerlingen dat ze actief zijn, zich inzetten, de leiding durven nemen, zich in het Engels uiten en in het Engels presenteren. Ze moeten zich dus kwetsbaar en lerend opstellen.

Ook de vele excursies en reizen maken dat de TTO-leerling zijn grenzen moet verleggen en daarvan groeit. We vragen een open, nieuwsgierige blik, hij leert zijn oordeel uit te stellen en vanuit meerdere perspectieven naar zaken te kijken.

Het IB-programma is bovendien veeleisend, niet altijd gemakkelijk, zeker niet omdat het naast een gewoon examenprogramma gedaan moet worden. Zo leert een TTO-leerling omgaan met deadlines, met plannen en leert inhoudelijk op zoek te gaan naar meer diepgang.

Ieder jaar presenteren onze TTO-leerlingen tijdens de showcase aan hun ouders en docenten wat ze dat jaar geleerd hebben. We vragen ze om op een ludieke manier een bepaalde activiteit voor het voetlicht te brengen, maar tevens aan te geven wat ze hiervan geleerd hebben, even afstand nemen dus, reflecteren en dat verwoorden. Deze presentaties geven de ouders een mooi beeld van het TTO-programma, bereiden de jongerejaars voor op dat wat komen gaat en maakt de leerlingen zelf bewust van hun groei.

Bij de uitreiking van de IB-dipoma’s aan onze examenkandidaten die op dat moment al een aantal maanden een vervolgstudie doen zien we jonge mensen die er staan, die weten wat ze kunnen en die met deze talenten ook daadwerkelijk iets doen.

AGENDA

Breakweek 3 met diverse aangepaste activiteiten

Eind datum: 23 apr
Read More

leerlingen in ’t zonnetje, onder voorbehoud

Read More

Contact