Buitenlesactiviteiten Mavo

Lessen zijn belangrijk, maar andere activiteiten net zo. Want ook daar leer je heel veel van. En het Cambreur heeft een ruime keuze aan extra activiteiten!

Schoolfeesten voor alle leerjaren
De leerlingvereniging CIA brengt een nieuwe traditie de school in: een goed georganiseerd feest met fantastische muziek, waar het merendeel van de Cambreurleerlingen aan deelneemt. Dat hebben we lang niet gehad en we zijn dan ook heel blij met een actieve groep jonge mensen die dit samen met een paar kartrekkers onder de docenten voor elkaar krijgt. De aula wordt omgetoverd tot een dansvloer, mooie lichteffecten, uitnodigende beats en een prima sfeer. Jij bent toch ook van de partij?

Never stop dreaming
Ergens in de maand maart is het podium voor de leerlingen: dansen, zingen, muziek maken en dat een hele avond lang voor eigen publiek. Plaats van handeling is De Cammeleur. Onder de deskundige leiding van enkele muzikale docenten komt jaarlijks deze spetterende avond tot stand. We zijn ieder jaar weer aangenaam verrast over het talent dat we op school hebben. De schoolband speelt op deze avond een prominente rol. Echt, een avond, waar je naar toe moet!

GeoFort voor mavo-1
Jaarlijks bestormen onze brugklassers het educatieve fort in de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Tijdens de excursie aardrijkskunde bekwamen zij zich spelenderwijs in watermanagement, werken ze samen tijdens het GPS-tekenen en stappen zij in de lift om een reisje naar de kern van de aarde te maken.

Griezeltocht voor mavo-2
Elk jaar gaan alle leerlingen van de tweede klas een avondje ‘griezelen’. Zij storten zich na een rit in een geblindeerde bus in een nachtelijk avontuur. Dreigende schaduwen overheersen in het donkere bos. Doorweekte modderpaden, een knipogende maan en het gekraak van takken en bomen en vele dierengeluiden maken iedereen waakzaam. Zou de weerwolf die avond toeslaan? Luidruchtige types schreeuwen hun angst weg en vele anderen blijven stilletjes naar de spoken staren. Allemaal komen ze met sterke verhalen thuis van de ‘Griezeltocht’ die de ouderraad van het Cambreur College jaarlijks organiseert.

Hypnose avond voor mavo-3
‘Je wordt zwaarder en zwaarder, je handen hangen naast je lichaam en lijken van beton. Je hebt steeds meer moeite om je ogen open te houden, ze worden alsmaar zwaarder.’ Elk jaar genieten de derdeklassers van een spectaculaire, amusante en avondvullende hypnoseshow. Hilarische en spannende momenten wisselen elkaar af. Hypnotiseur Jos Claus uit Heerlen brengt de leerlingen op basis van vrijwilligheid onder hypnose en laat zien wat het is, wat het kan en dat het niets te maken heeft met magie.

Amsterdam, Bodyworlds en Anne Frankhuis
Tijdens deze trip ga je in onze hoofdstad een van de belangrijkste musea van ons land bezoeken, het Anne Frankhuis. Daarnaast ga je alles wat je tijdens biologie over het menselijk lichaam hebt geleerd terugvinden tijdens het bezoek aan Bodyworlds, een beetje creepy maar absoluut leerzaam. Ook krijg je vrije tijd om zelf meer van onze hoofdstad te leren kennen.

Bezinningsdagen mavo-3
Jaarlijks vertrekken we met onze leerlingen uit mavo 3 op de fiets naar een kampeerboerderij in Loon op Zand. Drie dagen zijn we in bosrijk gebied actief met sport, spel en verschillende ‘ bezinnende’ opdrachten. Ook krijgen we bezoek van mensen die workshops komen verzorgen en mensen met een bijzonder levensverhaal waar we iets van kunnen leren.
be·zin·nen (bezon, heeft bezonnen)
1 nadenken: bezint eer gij begint
2 zich bezinnen: iets overdenken
3 zich bezinnen: van gedachten veranderen
Nadenken dus, maar deze keer niet over een Duitse tekst of een lastige opgave bij natuurkunde. Het onderwerp van al je denkwerk tijdens deze dagen ben je zelf: wie ben ik nou eigenlijk precies, wat vind ik belangrijk, hoe zie ik mijn toekomst en waar ben ik goed in? Maar ook: wat vind ik eng, wat is belangrijk voor mij, waar word ik blij of verdrietig van en welke veranderingen onderga ik op de weg naar de volwassenheid? Tijdens de bezinningsdagen kijken we niet alleen naar ons zelf, maar gaan we ook een stap verder: hoe ga ik om met anderen en wat kan ik betekenen voor een ander?

ProDemos Den Haag
In mavo-4 ga je voor het vak Maatschappijleer naar Den Haag. Met de organisatie ProDemos gaan we de Tweede Kamer bezoeken. Zo leren we meer over het politieke stelsel en onze democratische rechtsstaat.

Tsjechië-reis voor mavo-4
De hele week staat in het teken van sportieve activiteiten, uitdagingen, maar vooral gezelligheid! We gaan raften over de rivier de Ohre, klimmen en abseilen op rotswanden, mountainbiken door het Ertsgebergte, een High Rope Challenge op hoge hoogte uitvoeren en voor de echte thrillseekers gaan we een vrije val maken! Naast al deze uitdagingen is er ook genoeg tijd om gezellig samen te zijn en te relaxen met elkaar.
Om ook even bij te kunnen tanken, hebben we ook een rustigere dag gepland. We gaan een indrukwekkend bezoek brengen aan een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog om vervolgens door te rijden naar de hoofdstad van Tsjechië: Praag! Hier gaan we kort samen de stad verkennen en hebben jullie vervolgens vrije tijd om zelf de stad te verkennen, te shoppen of om te doen wat jij maar leuk vindt.!

Londenreis voor mavo-4
Vijf dagen lang spreken de vmbo- en mavoscholieren ‘Engels’; soms met handen en voeten maar allemaal maken zij zich verstaanbaar in Londen. Het verblijf in gastgezinnen moedigt de meisjes en jongens natuurlijk aan tot een gesprek. Vol trots blikken ze naar de Cambreurhuisgenootjes als hun Engelse ‘ouders’ hen blijken te verstaan. Na een bezoek aan de vele ‘highlights’ van Londen, musea, English Heritage monumenten, de London Eye volgt het absolute hoogtepunt, de theatervoorstelling. Ieder jaar grift de musical een blijvende herinnering in het geheugen.

Barcelonareis voor mavo-4
Jaarlijks staat er in september een actieve, culturele reis naar Barcelona op het programma voor de liefhebbers. De reis is erg in trek en dat is niet vreemd: het is afwisselend, uitdagend én het zonnetje schijnt natuurlijk heerlijk in Spanje! Met Calella als thuisbasis kunnen we alle kanten op: watersporten, bowlen, midgetgolfen en sport en spel op het strand. Natuurlijk komen we vooral voor het prachtige Barcelona. We ontdekken de stad in groepjes tijdens een wandeltocht en we fietsen onder leiding van een gids naar plekjes waar je normaal niet komt. Een bezoek aan het beroemde Park Guell en de Sagrada Familia – die steeds verder af is – mogen natuurlijk niet ontbreken. Toch wordt Camp Nou door veel leerlingen als hoogtepunt aangemerkt. Voor zowel leerlingen als docenten is deze reis een onvergetelijke ervaring!

Gala-avond voor mavo-4
Glamour en glitter. Smokings en avondjurken. Al jaren sluiten onze eindexamenkandidaten hun loopbaan op het Cambreur College af met een stijlvol feest. Leerlingen, docenten, ouders en veel Dongenaren, Rijenaren en andere belangstellenden uit de verre omtrek verzamelen zich op een lenteavond in Dongen langs de kant van de weg. Oldtimers, boerenkarren, maar ook limousines en auto’s die de meesten alleen maar kennen uit glanzende brochures, brengen de feestelingen naar de feestzaal Bijna onherkenbaar in hun prachtige avondkledij schrijden de bijna dames en heren naar de eveneens in stijl aangeklede locatie waar ze feestelijk onthaald worden met een glas feestelijke bubbels. De Oude Kerk aan de Kerkstraat blijkt bijvoorbeeld een mooie setting te zijn om twee avonden lang onze examenkandidaten te ontvangen. Buiten maar ook binnen worden talloze foto’s gemaakt in wisselende samenstellingen. De CIA verzorgt de avond tot in de puntjes.