Havoleerlingen doen bedrijfsopdrachten

De Volkaert, Van Schijndel metaal en Hoppenbrouwers hebben vorige week een groep havo4-leerlingen van het Cambreur ontvangen. In het kader van de hacolessen hebben de leerlingen uit drie levensechte opdrachten een keuze kunnen maken. Haco is een vak waarbij leerlingen voorbereid worden op hun keuze van een vervolgopleiding en beroep. Bij de firma Hoppenbrouwers mogen ze een nieuwe werkplek ontwerpen, bij Van Schijndel doen ze voorstellen voor een ontwerp in metaal en bij De Volkaert is de opdracht om na te denken over nieuwe activiteiten voor ouderen.

Directeur Jessica van Schijndel ontving 20 jongens en drie jongedames en leidde ze met een collega rond in het bedrijf, een unieke gelegenheid om te kijken wat er binnen de muren van dit Dongense bedrijf gebeurt. Vooral de lasersnijmachine mocht op belangstelling rekenen. Veel leerlingen bleven nog hangen om meer informatie te krijgen over de opdracht.

Bij Hoppenbrouwers Techniek waren ook de dames duidelijk ondervertegenwoordigd. Na een hartelijke ontvangst en een duidelijke presentatie door Freddy van Peer en Eric van Gestel kregen de leerlingen bij de rondleiding een goed beeld van de sfeer en de visie van het bedrijf: samen werken in kleine teams, een prettige werkomgeving en voldoende mogelijkheden om te groeien binnen je vak. Belangrijk, want de leerlingen moeten immers plannen ontwikkelen voor een nieuw gebouw, daar Hoppenbrouwers uit zijn jasje groeit.

Het merendeel van de meisjes was te vinden bij de presentatie van De Volkaert. Onder het genot van een frisdrankje en een koek werden er wat quizvragen gesteld om de kennis te peilen van de leerlingen die al verbazingwekkend veel wisten. Menig opa en/of oma woont hier, vandaar. Na een uitgebreide rondleiding door de verschillende lanen mochten onze leerlingen bewoners interviewen over het reilen en zeilen binnen De Volckaert: Wat zijn de huidige activiteiten waar u aan deel kunt nemen? Welke activiteit mist u wellicht? Zomaar twee vragen die de hacoleerlingen verder zouden kunnen helpen met hun opdracht.

In november presenteren de leerlingen in kleine groepen hun uitwerking aan de opdrachtgevers. Docenten Sandra Akkermans, Karlijn Vlaardingerbroek en Sandra Koenen zijn reuzebenieuwd naar het resultaat.