Nieuws

York met de tto-brugklassen

By mei 24, 2019februari 15th, 2021No Comments

Vorige week zijn we met de tto-brugklassen naar York geweest. De docenten hadden een mooi programma voorbereid, de leerlingen hadden er zin in en het weer was goed: de perfecte combinatie voor een geslaagde reis! Terugkijkend is iedereen het erover eens: het waren fantastische dagen.

Op dinsdag 14 mei vertrokken we. We verzamelden voor school en konden op tijd vertrekken. Inchecken, instructies en instappen, om vervolgens je hut te vinden op een boot met tien ‘decks’. Na de maaltijd gingen de leerlingen passagiers in het Engels interviewen. Dat deden ze goed en bij sommigen ontstonden mooie gesprekken.

Op 15 mei begonnen we de dag met een ‘Full English Breakfast’ op de boot. Met vaste grond onder de voeten gingen we met de bus naar Howard’s Castle. Een prachtige tuin, een groot landhuis-kasteel, met vele verhalen en mooie kunst. Daarna naar het hart van York: de Minster. We hebben in deze kerk gezocht naar bijzondere beelden, we hebben de toren beklommen om van een fantastisch uitzicht te genieten en we hebben er een Anglicaanse dienst bijgewoond. Daarna gingen we naar ons onderkomen voor de twee volgende nachten: het hostel. Koffers uitpakken, plaatsen in de stapelbedden claimen en door naar het avondeten, Fish and Chips.

Op 16 mei begonnen we met een wandeling over The Walls en maakten een boottocht. Leuk om York vanuit verschillende hoeken en hoogtes te leren kennen. Vervolgens beklommen we Clifford’s Tower, een voormalige burcht. Ook vanuit hier hadden we een schitterend uitzicht en hebben de historie van York beter leren kennen. Daarna gingen de leerlingen zonder telefoon voor een treasurehunt door York. Met aanwijzingen moesten ze verschillende opdrachten maken die hen op een bepaalde manier naar verschillende facetten van de stad lieten kijken. De inwendige mens is ’s avonds gesterkt met een pizza om vervolgens de Ghost Walk te ondergaan: op basis van de geschiedenis van York, van terechtstellingen en overvallen, spookverhalen in het donker: maar wat als er iets van waar is…?

Op 17 mei startten we met het National Railway Museum waar tientallen treinen staan opgesteld. Indrukwekkend, zo groot en zo veel! Daarna naar de Dungeon. Een aantal leerlingen durfden aanvankelijk niet te gaan, maar hebben hun angst overwonnen. Voor een aantal was het het leukste van de reis! Daarna hadden de leerlingen vrije tijd om ’s middags van York te genieten. Iedereen was op tijd terug voor de bus om weer om naar de boot te trekken. Eenmaal op de boot genoten van een weldadige maaltijd en ’s avonds al een beetje bijkomen van de reis.

Op 18 mei kwamen we redelijk op tijd aan op de Europoort, alwaar de ouders ons verwelkomden. We hebben een geweldige reis gehad!

Voor wat indrukken van de reis, zie ook zeker hier de korte filmpjes van meneer Van Ommen.