Nieuws

Omgangskunde, een nieuw vak

By maart 22, 2016februari 15th, 2021No Comments

Omgangskunde, een nieuw vak

Omgangskunde, wat moet ik me daarbij voorstellen? Petra Hellwich, docente levensbeschouwing en één van de initiatiefnemers, vertelt over dit nieuwe vak.

“Samen met Namira Tebbaa ben ik al twee periodes bezig met de mavo 2-klassen. Communicatie, emotie en gedrag zijn basisingrediënten voor deze lessenreeks. Leerlingen maken kennis met de diversiteit binnen communicatie, ze leren hoe de communicatie werkt en worden zich bewust van culturele verschillen op dit gebied. Ook leren zij emoties bij zichzelf en een ander te herkennen, ze leren wat gedrag is en hoe je aangeleerd gedrag kunt veranderen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat leerlingen zich realiseren dat communicatie, emotie en gedrag één zijn en krijgen ze inzicht hoe ze communiceren met ouders, docenten en medeleerlingen.  Ook leren leerlingen van rollenspellen en tafelgesprekken. Leerlingen bepreken situaties na en krijgen groepsopdrachten waarin problemen uit de dagelijkse praktijk aan de orde komen. ”

Momenteel staat het vak omgangskunde alleen op het rooster voor de  mavo2-leerlingen.  Het is de bedoeling dat vanaf volgend schooljaar alle leerlingen uit mavo 1 starten met het vak omgangskunde.  In de tweede klas komen onderwerpen als:  vriendschap, sociale media en zelf verantwoordelijkheid nemen aan bod.  De bezinningsdagen in mavo 3 vormen dan het slotstuk.

Petra: “Tijdens de open dag hebben wij ons vak gepresenteerd aan basisschoolleerlingen en hun ouders. We hadden twee grote spiegels in ons lokaal staan en vroegen aan onze toekomstige leerlingen of ze het aandurfden om voor die spiegel te gaan staan. Wat zie je? Hoe kom je over? We willen werken aan het zelfvertrouwen van leerlingen door ze letterlijk een spiegel voor te houden, zodat ze op zichzelf en een ander durven vertrouwen.  Tijdens de lessen omgangskunde ervaren leerlingen de veiligheid van een groep waarin ze door iedereen geaccepteerd worden en dat is een mooie basis om te kunnen leren. Ons doel?  Prettige leerlingen, prettige klassen en een ideale sfeer om te presteren!”

AGENDA

Tweede tijdvak centraal examens

Eind datum: 25 jun
Read More

08.00 bekendmaking normering tweede tijdvak

Read More

19.00 ophalen cijferlijsten geslaagden, onder voorbehoud

Read More

Contact