Peter Nuijten, docent tekenen en CKV werkt met zijn leerlingen aan indrukwekkende projecten. Ook dit jaar verrast hij het Cambreur College en tegelijkertijd heel Dongen met twee kunstwerken.
Op 10 juli a.s. om 11.00 uur zal het openbaar kunstwerk , door alle mavo 3 leerlingen (110) van het Cambreur College vervaardigd, voor een dag te bezichtigen zijn op het gazon voor gebouw B.
Niet zo maar een kunstwerk, maar een kunstwerk met een duidelijke boodschap over vrede, geweldloosheid en herdenken. Vormgegeven middels het opstellen van 110 geweren. Het geweer gekozen als vorm (silhouet) en symbool van geweld, agressie, dood, verderf en oorlog. Maar tegelijkertijd ook als symbool voor bescherming, verdediging en handhaving van vrede. Deze tegenstelling was vooral interessant om mee te nemen in de uiteindelijke vormgeving. Deze tegenstelling is niet te doorbreken, dus de uitdaging was om beide aspecten gelijktijdig in beeld te brengen en dan liefst op een manier waarop de boodschap “VREDE” dominant in het oog zou springen.
Al de 110 geweren zijn als vorm (silhouet) uitgezaagd en wel op ware grootte. Toen ontstond de mogelijkheid om (middels schildertechnieken) beide kanten van het geweer te voorzien van kleur. Heldere kleuren, rood, oranje, geel, groen, blauw en paars. De kleuren van de regenboog. Kleurrijk, en als je dan doordenkt dan kom je (met vrede in je gedachten) uit op bloemen. Iedere zijde van het geweer heeft een andere kleur heeft gekregen en een ander bloemmotief. Aan de ene kant een roos en aan de andere kant een tulp en dan wel over de gehele lengte van het geweer.
In eerste instantie was het de bedoeling om al de geweren op te stellen op het gazon voorzien van een vorkstandaard (zoals bij scherpschutters het geval is), maar al snel bleek dat het geweer op deze manier te dominant als vorm aanwezig bleef en al de bloemen lagen met steel en al op deze manier er platgeslagen bij.
Uiteindelijk is er gekozen om al de geweren rechtop te zetten met de loop naar beneden. Hierdoor waren we ineens af van de dominante vormwerking van het geweer en de rozen en tulpen stonden netjes verticaal in het veld.
Wat de toeschouwer dus uiteindelijk te zien krijgt als eerste indruk is een bloemenperk gevuld met rozen en tulpen als een kleurrijk geheel. Pas in tweede instantie zal de vorm van het geweer zich opdringen en dan zal de gekozen titel “FLOWERPOWER” zichzelf verklaren. Maar we krijgen gevoelsmatig nog een extra aspect mee. Als je straks het kunstwerk bekijkt dan ligt het bijna voor de hand dat je als vanzelf moet denken aan een soort van ereveld voor gevallenen. De optische werking zal als een ‘feestje’ worden ervaren, maar zal de ingesloten boodschap niet overstemmen.