Nieuws

Pomodoro in ha3a

By maart 27, 2018februari 15th, 2021No Comments

Pomodoro in ha3a

Minder mooie aanleiding
Eind januri moest ik met de helft van mijn leerlingen en hun ouders een gesprek voeren. Deze leerlingen zouden niet overgaan. Vanuit mijn verantwoordelijkheidsgevoel als mentor bood ik mijn leerlingen aan om te studeren in stilte met een bepaalde techniek, de pomodoro-techniek. Dit presenteerde ik al bij de rapportuitreiking. Ouders waren enthousiast, leerlingen iets minder maar zeker wel gemotiveerd. Julie verklaart: “Ik voel dat ik meer vooruit ben gegaan nu ik meedoe aan het pomodoro.” Lucy: “Ik vind zelf de pomodoro heel fijn, omdat ik me door de stilte makkelijker kan concentreren op mijn huis- en leerwerk. Hierdoor zijn mijn cijfers ook erg omhoog gegaan.”

Wat houdt de techniek in?
De pomodoro-techniek houdt in dat je gefocust aan één taak werkt. Deze taak doe je in een ‘pomodoro’. Dat is eigenlijk Italiaans voor ‘kookwekker’, maar het gaat binnen deze techniek om ’25 minuten’. Na 25 minuten werken even 5 minuten rust. Het idee is dat je op een gegeven moment weet hoeveel pomodoro’s een bepaalde taak kost. Zo kun je beter plannen en je werk verdelen in behapbare blokjes. Door jezelf te dwingen anderhalf uur voor school te werken – bij sommige leerlingen is het natuurlijk al het probleem dat ze dat niet doen – kun je ofwel je huiswerk of leerwerk doen ofwel al vooruit werken, als je maar drie keer 25 minuten aan de slag bent. Zelf denk ik dat het idee van dit samen studeren ook werkt. Zien leren, doet leren. Natuurlijk is het ook leuker om met verschillende mensen vijf minuutjes pauze te houden dan alleen.

Mooie resultaten!
Een groep leerlingen heeft hier ‘ja’ tegen gezegd en komt trouw elke keer. Zelfs op vrijdagmiddag komen de leerlingen, terwijl ze er eerst een lesuur op moeten wachten. De motivatie is er zeker… en de resultaten ook! Rob stond niet op overgaan, maar nu wel. “Ja, ik denk toch dat het wel geholpen heeft. Ik heb het er met mijn ouders over gehad en ik wil er wel mee door blijven gaan.” Bram moest van ver komen, maar heeft nu al vier onvoldoendepunten weggewerkt: “Nu ik zie dat het kan, denk ik ook echt dat het kan. Ik wil gewoon overgaan en die pomodoro’s helpen me daar goed bij.” We gaan door en weten dat iedere leerling het beste uit zichzelf zal halen!

Stan van Ommen

AGENDA

Rapportbespreking, leerlingen vrij
Read More
15.00-21.00 driehoeksgesprekken mentor/ouder/leerling onderbouw
Read More
15.00-21.00 driehoeksgesprekken mentor/ouder/leerling bovenbouw
Read More

Contact