Er was geen toetsweek in juli voor de onderbouw dit jaar. Om het vak Art op TTO goed af te sluiten heeft tvw3b een eindopdracht gekregen met als titel: “Scientific research into the importance of art”. Geen makkelijke opdracht, maar wel op vwo-niveau en TTO-waardig. De opdracht bereidt voor op het leren schrijven van een wetenschappelijk paper. Hoe doe je dat? Hoe gebruik je op de juiste wijze bronnen? Waar kun je goede bronnen vinden? En ook heel belangrijk: Hoe formuleer je de juiste vraagstellingen?
Mijn leerlingen gingen aan de slag met vragen als:
- How important was art during the post-World-War II reconstruction?
- How can art contribute to the social and political debate?
- What does freedom mean in times of war or times of crisis?
- Can anyone be an artist in this covid-19 era? Does this time awaken creativity in each of us?
- Can taste be disputed? What is beauty? A subject om which many philosophers have spoken and they all disagree of what it is, what it is for and whether art is important or not. How can you define art and what is your opinion?
De opdracht heeft geresulteerd in een soort van “wedstrijd”; het beste eindresultaat krijgt een prijs! Bram Thielen, afdelingsleider van het vwo en altijd in om zelf ook weer eens wat te leren over kunst, was de tweede beoordelaar van de papers. Er waren een aantal zeer verbluffende resultaten. Sophia Campfens schreef een paper met als titel “How children use art as an expression of their emotions”. Niet alleen op grond van literatuuronderzoek geschreven, maar ook vanuit haar eigen persoonlijke ervaringen als kind, vaker bezig met tekenen en schilderen dan met buiten spelen. Haar keuze verbaast me niets want Sophia denkt mogelijk psychologie te gaan studeren. Esther Winters nam voor Sophia de prijs in ontvangst. Andrea Matthee beschrijft bevlogen hoe het politieke debat en daarmee ook de sociale omstandigheden kunnen veranderen. Hiervoor start ze bij Banksy om vervolgens terug te gaan in de tijd door het werk Jean-Michel Basquiat en Umberto Boccioni te onderzoeken. Iris Jacobs heeft een prachtig vormgegeven paper geschreven over hoe mensen thuis, tijdens de coronacrisis, hun creativiteit ontwikkelen en dit laten zien op social media. Niet alleen door tekeningen of schilderijen te maken, maar ook door het schrijven van heel actuele songteksten.
Kortom, ze schreven alle drie een uitmuntend paper en verdienden daarom alle drie de hoofdprijs. Bij de rapportuitreiking bij hun mentor Wendy van Rooij namen zij hun prijzen in ontvangst.
Dianne Rijnen
Docent Art tvw3b