Om evt. dyslexie op te sporen, onderwerpen we onze brugklassers aan het zogenaamde Signaleringsinstrument Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Het instrument bestaat momenteel uit twee onderdelen: een dictee en een stilleestoets.
Het aantal zinnen is aangepast aan de doelgroep:
Praktijkonderwijs/lwoo (6 zinnen); vmbo (8 zinnen); havo/vwo ( 10 zinnen)
Het is bedoeld om hardnekkige lees-en spelfouten te signaleren in het eerste jaar (brugklas). Het is geen dyslexietoets. Om dyslexie te kunnen vaststellen, is een uitgebreid onderzoek nodig.
Met de scores vanuit de signalering (goede indicatie), bevindingen van de afdelingsleiders en docenten en gesprekken met ouders en leerlingen kunnen wij komen tot een goed advies om de leerling verder te laten onderzoeken. Komt er als diagnose dyslexie uit, dan kunnen wij vervolgens onze extra faciliteiten inzetten om de leerling zijn of haar doel te kunnen laten bereiken.