Het is nog donker en de frisse ochtendlucht komt door een kier in het raam naar binnen. Een laptop wordt opgestart en schoolboeken opengeslagen. Mijn klasgenoten komen een voor een binnendruppelen. Het scherm licht op als een stem klinkt die ons goedemorgen wenst. Nee, deze tijd zal ik niet snel vergeten.
Bij een bijzondere tijd hoort ook bijzonder onderwijs. Ik heb het nu natuurlijk over de online lessen die scholieren over het hele land op dit moment volgen. Nu vertel ik wel dat het bijzonder onderwijs is, maar afgezien van het feit dat we allemaal apart op ons eigen zolderkamertje zitten, is er eigenlijk vrij weinig verschil tussen online of ‘gewone’ les. Net als op school is elke les verschillend, de ene docent geeft liever veel uitleg, bij de ander moet je meer zelf werken en ook moeten we wel eens samenwerken. Waar je in de klas een ander tafeltje op zou zoeken, worden we nu naar de break-outrooms gestuurd, waar je alleen met je eigen groepje kan praten. In principe hebben we evenveel uren als normaal. Hoewel dat natuurlijk te bediscussiëren valt, omdat je bij Zoom, het programma dat we gebruiken om les te volgen, in plaats van vijftig minuten maar veertig minuten les hebt en sommige lessen, als gym, uitvallen, omdat het vrijwel niet mogelijk is om deze normaal door te zetten.
Minder lang les en lesuitval, dat zullen velen als een voordeel zien, zeker als daar nog bij komt dat je makkelijk je boeken erbij kunt houden tijdens een toets en kan appen en bellen in de les. Ook zijn er soms nog al gekke, maar toch bijpassende achtergronden. Zo heb ik een docente, waarvan ik persoonlijk vind dat de lessen een tikkeltje chaotisch zijn, die voor een knalgroene muur zit, het soort groen dat je uit een markeerstift zou krijgen. Al deze afleidingen zorgen er natuurlijk niet voor dat het schoolwerk beter gaat, zeker als je daar bij optelt dat sommige docenten ineens een heel uur volpraten of een hele berg huiswerk en projecten opgeven, want: ‘Jullie hebben nu toch tijd genoeg, want jullie zitten thuis.’
Ook het gemis van het sociale contact is wel een dingetje. Soms ga ik met een vriendin wandelen of bel ik om samen huiswerk te maken, maar dat vervangt toch niet al die uren die we normaal samen zouden hebben.
Online les kent zo zijn voordelen en zijn nadelen. Daarom ben ik trots dat ik, ook met alle afleidingen en andere obstakels die er bij komen kijken, mijn huiswerk en projecten goed en op tijd in weet te leveren.
Elise van Loon
Cambreur College – VWO 4A