Na een inleiding op de wetenschap door Adriaan ter Braack en een dag vol debat en wiskunde gingen de vwo-1 en TTO-1 leerlingen op woensdag verder met het thema vluchtelingen. De leerlingen kregen een drie uur durende gastles voorgeschoteld van journalist, striptekenaar en oud-Cambreuriaan Jules Calis die kwam vertellen over zijn ervaringen in Libanon, Afghanistan, Duinkerken en Mali. Jules nam de leerlingen middels opdrachten en gesprekken mee in de wereld van de vluchteling, waarbij leerlingen zichzelf in moesten leven in de rauwe werkelijkheid van het ontvluchten van conflictgebieden. Een indrukwekkende dag met verhalen van Jules en van enkele leerlingen, aangevuld met de praktijk van journalistiek en striptekenen.
De donderdag stond voor de klassen vw1a en TTO1b in het teken van teambuilding, waarbij de klassen tegen elkaar streden tijdens verschillende activiteiten. Er werd gestart met een estafetterace op een heuse stormbaan. Tijdens de 2e activiteit werd er in groepjes een zo hoog mogelijke toren gebouwd van lekkere spekjes en satestokjes. Na het spelen van een Cambreurquiz waarbij alle leerlingen door het gebouw holden om de antwoorden te verzamelen sloten we de dag buiten af met het spannende spel “levend stratego.” De conclusie van deze actieve dag was dat beide klassen ontzettend goed kunnen samenwerken, iets dat erg knap is omdat ze elkaar pas een maand kennen! Beide klassen kregen daarom een dik compliment van de begeleiders.
De vrijdag stond in het teken van Europa en de Europese Unie. De dag begon met een inleiding over wat de Europese Unie nu eigenlijk is, iets dat al best ingewikkeld bleek te zijn (al helemaal als het in het Engels is). Vervolgens werd er in werkboekjes aan enkele opdrachten gewerkt, waarna de leerlingen de dag beeindigden met het maken van een heus EU-kwartet dat binnenkort gespeeld gaat worden.
Al met al was het een bewogen week vol met activiteiten voor onze nieuwe vwo’ers en TTO’ers. De leerlingen van havo / vwo & TTO-bovenbouw en alle docenten van het havo / vwo & TTO-team hebben hun uiterste best gedaan om een mooi programma vorm te geven waardoor de leerlingen zich nog meer thuis voelen op het Cambreur en tegelijkertijd al meteen een goed beeld hebben gekregen van enkele zaken die ze de komende jaren te wachten staan.