“Je wordt niet slim of dom geboren, hersenen ontwikkelen zich”.
“Het geheugen is een ladenkast van Ikea.”
“Meisjes hebben meer last van prestatiedruk, in het hoger onderwijs zijn het de jongens”.
Interessante uitspraken. En wie wint de stresskip? Dit alles was te horen op donderdag 9 oktober in de aula van het Cambreur College.
Dr. Wilma Paulij wist een aandachtig publiek te boeien met haar interactieve lezing over stress onder jongeren. Paulij is docent, onderzoeker, maar in de eerste plaats moeder van drie zonen. De zaal vol ouders was dan ook met name gekomen om te horen, hoe je hier als ouder mee om kunt gaan. Korte hilarische toneelstukjes van HELDER theater lieten duidelijk zien hoe het niet moet: Overdreven controlerend en te streng werkt stressverhogend voor alle partijen. Maar als zogenaamde curlingouders alle obstakels wegnemen voor je kind, maakt je zoon of dochter niet in staat om op eigen benen te staan.
Wat dan wel?
Realistische verwachtingen hebben van wat je kind kan is essentieel. Niet pushen om gymnasium te doen als havo beter past. Een succeservaring werkt stimulerend.
Geef als ouder steun, maar stimuleer zelfstandigheid. Laat het kind eerst zelf zoeken naar een oplossing, zelf in gesprek gaan met een medeleerling, met een docent. Dat maakt hem sterker.
Als uw kind zich verveelt en (zonder telefoon of tablet) op de bank hangt, dan zijn dat vruchtbare momenten om weer op te laden. Die zijn nodig.
Het is tenslotte belangrijk als kind om te kunnen focussen, overzicht te houden, multitasken kunnen ook vrouwen niet, en om regelmatig te pauzeren.
Directeur René Hermans bedankte mevrouw Paulij voor haar heldere uiteenzetting, waar ouders en teamleden weer heel wat wijzer van zijn geworden. Vier leerlingen uit havo-5 hebben voor hun profielwerkstuk over stress heel efficiënt veel informatie opgedaan. Zo kun je ook stress voorkomen.