De leerlingen van groep 7 en 8 moeten wel op hun basisschool voorbereid zijn op het bezoeken van een open dag. Of de ouders hebben thuis al het nodige voorwerk gedaan. Docenten en afdelingsleiders kregen tenminste tijdens de open dag op 13 februari heel gerichte vragen. “Waarom vindt u dat ik hier naar school zou moeten komen?”, “Hoe kan ik het verschil zien tussen een tweetalige en een reguliere havoleerling?”, “Wat heeft de school te bieden voor een kind met dyscalculie?”, “Welke vakken zijn anders dan op andere scholen?”
Dit soort vragen leveren prima gesprekken op, waarbij het Cambreur kan laten zien waar het voor staat.
Gelukkig viel er ook van alles te doen: ingewikkelde puzzels bij wiskunde, taalspelletjes bij Duits en Frans, microscoop-opdrachten bij biologie, kaartopdrachten bij aardrijkskunde en spannende proeven bij natuurkunde. Toch was ook dit jaar een potje slijm maken weer torenhoog favoriet. Veel belangstelling was er ook voor Peter Nuijten die in het Rembrandtjaar een deel van de Nachtwacht schilderde tijdens de open dag.
De jonge leerlingen dwaalden door de drie gebouwen, woonden proeflesjes bij en konden op deze manier echt sfeer proeven. Mooie foto’s van actieve leerlingen bij diverse reizen, uitwisselingen en excursies, maar ook van griezeltochten en toneelvoorstellingen geven een beeld van de vele aspecten van het Cambreur. De aanwezige leerlingen konden hier volop over vertellen.
Natuurlijk ziet een school er op een doordeweekse dag anders uit dan tijdens een open dag. Maar samen met de leerlingen als ambassadeurs heeft het team wel laten zien wat de sfeer op het Cambreur is: er moet gewerkt worden, het is er gezellig en er kan met de juiste instelling heel veel.