Koken bij Nederlands klinkt een beetje vreemd. Naar de keuken van gebouw B, mobieltjes in de les om foto’s te maken: niet echt een standaard les van mevrouw Kant. Lachend legt ze uit: ‘Het past wel degelijk in mijn lesplan. Dit jaar ben ik namelijk gestart met een glossyproject in klas 4. Voordat onze examenkandidaten het examen maken, moet ik ze een flink aantal schrijfopdrachten hebben aangeboden. Vrij saaie stof, maar dit jaar doen we het eens op een andere manier!’
‘In groepjes werken leerlingen aan hun eigen glossy. Ze hebben zelf een thema voor hun tijdschrift gekozen. De verplichte schrijfopdrachten worden gekoppeld aan dit thema. De beoordeling hiervan is ook nieuw en past bij onze waardes ‘eigenaarschap & samen’. Leerlingen worden niet alleen beoordeeld op het eindresultaat, maar ook op hun werkhouding gedurende het hele project. Zo leren ze omgaan met deadlines en worden ze vaardiger in samenwerken en plannen. Bij de een gaat dat een stuk beter dan bij de ander,’ vervolgt mevrouw Kant.
Tot nu toe hebben de leerlingen al verschillende schrijfopdrachten voor de glossy gemaakt. Ze interviewden bijvoorbeeld mensen die op een of andere manier een link hebben met hun thema. Een meidengroepje uit ma4c maakt een glossy met als thema ‘trouwen’. Tessa en Nicolle maakten een afspraak bij de veelgevraagde bruidstaartenspecialist ‘Personal Touch Cakes’ in Dongen. Na afloop waren de meiden erg enthousiast. Ze mochten rondkijken in haar winkel, kregen veel informatie over het maken van bruidstaarten en hebben prachtige voorbeelden gezien!
Verder schreven leerlingen onder andere artikelen en maakten ze enquêtes. Het schrijven van een instruerende tekst is ook een vast onderdeel van het programma. Een recept is hier een mooi voorbeeld van.
Om er zeker van te zijn dat een recept klopt, moet het natuurlijk worden getest. De keuken op gebouw B leent zich hier uitstekend voor. Leerlingen gingen in de afgelopen twee weken vol enthousiasme aan de slag om hun recept uit te proberen. Van iedere stap moest een foto worden gemaakt, zodat ze met deze instructie een mooie pagina in de glossy kunnen vullen.
De recepten liepen flink uiteen. Denk aan kapsalon, appelbollen, cupcakes, brownies en wraps. Het resultaat mocht er zijn. Leerlingen aten hun zelfgemaakte creatie op in het restaurant. Er werd met smaak gegeten.
Begin maart zijn de glossy’s klaar en worden ze gedrukt. De deadline komt dus langzaam in zicht. We zijn erg benieuwd naar het eindresultaat.