Zenuwachtige groepjes leerlingen, keurig gekleed, klaar om het aanwezige publiek en enkele kritische docenten te laten zien en horen, waar de laatste maanden met zorg aan gewerkt is: het profielwerkstuk. Tijdens de lessen haco (havisten competent) heeft havo5 onder leiding van docente Karlijn Vlaardingerbroek en de individuele profielwerkstukbegeleiders gezwoegd op het bepalen van hoofd- en deelvragen. Er is gezocht naar betrouwbare bronnen, er is onderzoek gedaan en alles is samengebracht in een werkstuk en verwerkt tot een presentatie.
De onderwerpen zijn zeer divers: ‘Reclame en marketing van autodrop’, ‘De betekenis van dromen’, maar ook ‘Ouderenmishandeling in Nederland’ of dichter bij huis ‘Sportsponsoring in Dongen’. De tweetalige leerlingen schrijven en presenteren in het Engels: ‘Child trafficking’, ‘How to create a webshop’ of ‘Isolated tribes’ zijn enkele thema’s. Ook het vragenrondje is dan uiteraard in het Engels, wat de leerlingen prima afgaat.
Spectaculair mag de besturing van een drone door de hersenen genoemd worden, ook al liep de uitvoering niet geheel naar de wens van Noah, Stan en Thimo. Pim, Pepijn en Joris wisten de aanwezigen te boeien met een zelfgebouwde raket die aan het eind van de presentatie daadwerkelijk het luchtruim koos en een respectabele hoogte wist te bereiken.
Dit onderdeel van de havostudie geeft de leerlingen de kans om samen te werken, onderzoek te doen, een stuk op papier te zetten en te presenteren. Vaardigheden die volgend jaar in het hogerberoepsonderwijs zeker van pas gaan komen.