Op dinsdag 30 mei bestormden 135 eerstejaars twee bussen van de firma Van der Wou om een goede plek te bemachtigen voor een reisje naar de Betuwe. De sectie aardrijkskunde organiseerde voor de mhv-klassen een excursie naar het GeoFort in Herwijnen. Op het educatieve fort in de Nieuwe Hollandse Waterlinie bekwaamden de leerlingen zich op het gebied van navigatie en cartografie.
Eenmaal over de loopbrug, verspreidden de troepen zich over het fort om zich onder andere bezig te houden met energie, een reis naar de kern van de aarde, GPS en watermanagement. Spelenderwijs ontdekten de leerlingen op welke manier het GeoFort de Hollandse Waterlinie in het verleden beschermde. Water kan ook een wapen zijn, zo leerden ze. In vroeger tijden werd het landschap onder water gezet en de kanonnen bereikten het fort nimmer.
‘ Wie maakt er wel eens gebruik van GPS?’ De energieke begeleider Joram maakte zijn jeugdige publiek duidelijk dat ook zij hier gebruik van maken in het dagelijks leven: bij een post op Insta of Snapchat via je mobieltje of bij sportactiviteiten. ‘Ik zou het niet doen!’ adviseerde hi j hen vervolgens, toen hij verhaalde over de mogelijkheid om hun vrienden de hele dag te volgen. Want ook dát kun je instellen op je mobiel. Leerlingen tekenden vervolgens iets op een platte kaart van het terrein en bewapenden zich daarna met tablet om de tekening met behulp van GPS om te zetten in een digitale creatie.
Bij het onderdeel ‘Map the Gap’ probeerden de eerstejaars zuilen met coördinaten te ontdekken op het fort om zodoende een kaart met daarop het terrein compleet te krijgen. Diverse leerlingen stortten zich fanatiek in de strijd om de coördinaten en meldden zich diverse malen rood aangelopen bij het centrale punt.
Het weer zat mee en de leerlingen amuseerden zich uitstekend bij de vele buitenactiviteiten. Ze volgden het geurspoor in het doolhof op zoek naar de broedplaats van de zalm, trokken een vlot naar het midden van de fortgracht en gilden het uit in de desoriëntatietunnel. Na deze ‘beangstigende’ laatste ervaring, nodigden ze nog nagniffelend hun nietsvermoedende docenten uit voor een ‘rondje’ tunnel.
Hoewel enkele leerlingen op weg naar de bus spraken van een ‘overdosis aardrijkskunde’ tijdens een schoolreis, vond de sectie aardrijkskunde het een zeer geslaagde bestemming. Een vervolg wordt zeker niet uitgesloten.