In mavo 3 ging het er de afgelopen periode bij Nederlands eens anders aan toe. Ze deden mee aan een pilot van de digitale methode Plot26.
Tijdens de eerste les las mevrouw Kant een verhaal voor van een jongen die naar Pantanal in Brazilië reisde voor zijn studie. Het verhaal werd onderbroken door ‘breaking news’: een speciale nieuwsuitzending over een dodelijk virus dat in Nederland was uitgebroken.
In les 2 en 3 moesten de leerlingen op de laptops op onderzoek uit. Wat was er aan de hand? Wat heeft het met het verhaal te maken? Wat zijn de symptomen van het virus?
Het werken werd regelmatig onderbroken door verontrustende filmpjes. Uiteindelijk sloeg het noodlot in les 4 toe: het virus was aangetroffen in lokaal A104. Er ontstond een escaperoom. Welke groepjes zouden overleven?
Leerlingen hadden nauwelijks in de gaten dat ze met Nederlands bezig waren geweest, terwijl de lessenserie bol stond van vaardigheden die belangrijk zijn in het vak. Het was een leuke ervaring die voor herhaling vatbaar is.