Het OLC is ook een plek waar dyslectische leerlingen terecht kunnen om hun grotere toetsen met het computerprogramma Kurzweil te maken.
Dyslexie is geen onbekend begrip meer. De belevingen die leerlingen met dyslexie hebben binnen onze school is dat ze geen uitzonderingspositie innemen. Onze school is in staat om een pedagogisch klimaat te bieden, waarin het anders zijn dan ‘de gemiddelde leerling’ geaccepteerd wordt. Door medeleerlingen wordt het ook ‘gewoon’ gevonden, dat dyslectische leerlingen in het OLC hun Kurzweiltoetsen komen maken.
Voor veel leerlingen is het een uitkomst om met Kurzweil te werken. Dit computerprogramma maakt het mogelijk om geschreven tekst voor te laten lezen. De voorleessnelheid en zelfs de lettergrootte kan aangepast worden. Tekst en vragen kun je lezen, beluisteren en terugluisteren. Dat is prettig. Wij bieden leerlingen de mogelijkheid om hier ook tijdens het examen gebruik van te maken.
Dyslexie gaat nooit over, maar we kunnen de leerlingen wel een handje helpen om het einddiploma te behalen. Dyslexie staat los van intelligentie; het komt ook voor bij mensen met een hoge intelligentie. Wel is het zo dat intelligentere mensen hun leesprobleem vaak langer weten te verbergen, of toch een heel eind komen, ondanks hun taalhandicap.
Natuurlijk vragen aanpassingen voor deze groep leerlingen veel extra inspanning van onze medewerkers, maar het is fijn als het ons lukt om een dyslectici een gevoel van acceptatie en steun te geven en hen verder op weg te helpen.
Zomaar een greep uit de vele leuke en spontane reacties die we hebben mogen ontvangen van leerlingen die in het OLC hun Kurzweiltoetsen komen maken.
Yenthe: Voordat ik in het OLC mijn toetsen maakte was ik altijd erg afgeleid door de geluiden in de klas. Ook had ik er bij tekstfragmenten last van dat ik het niet goed in me opgenomen kreeg waar de tekst over ging. Toen kwam ik in het OLC en werd dat probleempje opgelost: Daar is een heerlijke stilte waardoor ik me echt beduidend beter kan concentreren. Toen kwam Wilma met het idee dat Kurzweil mogelijk voor mij een goed hulpmiddel kan zijn. De tekst wordt voorgelezen en ik kan zelf op de computer meelezen. Zo komt de lesstof bij mij twee keer binnen, waardoor het sneller blijft hangen en ik de tekst beter begrijp. De hulp die hier in het OLC aangeboden wordt is voor mij echt heel prettig. Ik formuleer soms vragen verkeerd en daar word ik bij geholpen zonder dat er antwoord gegeven wordt. Fijn toch!
Sarah: Ik vind het fijn om toetsen in het OLC te maken omdat het daar tijdens het maken van Kurzweiltoetsen lekker rustig is. Het gebruik van Kurzweil is heel erg handig. Ook vind ik het fijn dat je gelijk hulp kan vragen als het nodig is.
Floris: Het gebruik van Kurzweil vind ik heel erg handig, ook vind ik het fijn dat je gelijk hulp kan vragen als je ergens mee vastloopt. Ik vind het fijn om toetsen in het OLC te maken, omdat het daar dan lekker rustig is.
Quinten: Ik maak de toetsen in het OLC net als alle andere leerlingen die met Kurzweil werken. Dat vind ik fijn, want ik kan me daar goed concentreren. Ik haal daardoor betere cijfers en dat is goed voor mijn zelfvertrouwen. Je hoeft niet bang te zijn dat het niet gaat lukken, want Kurzweil wordt goed aan jou uitgelegd zodat je het goed kan toepassen.
Gijs: Wat ik fijn vind aan Kurzweil in het OLC is dat de tekst wordt voorgelezen, waardoor ik de tekst beter lees en dus ook beter begrijp en ook de rust in het OLC tijdens het maken van de toetsen vind ik fijn.