Een van de gymzalen is op dinsdagmorgen voor aanvang van de lessen omgetoverd toch een echte theaterzaal, zodat al onze tweedejaars leerlingen naar de voorstelling RESPECT konden kijken. In deze theatervoorstelling staan sociale media, pesten, grensoverschrijdend gedrag en groepsdruk centraal. Tijdens de scènes zagen we hoe het niet hoort, maar ook hoe het wel zou kunnen. De voorstelling is een keiharde confrontatie met de online en offline werkelijkheid. Zo werden er na de gespeelde scènes bestaande nieuwsberichten voorgelezen, waardoor de scènes die net gespeeld waren nog meer gingen leven. Tijdens het interactieve gedeelte stelden de acteurs de vraag “En wat doe jij?“. Door gebruik te maken van stemkastjes werd gemeten hoe respectvol in verschillende situaties de leerlingen zouden reageren. Een fantastisch toneelspel wat ons allen zeker aan het denken zet en waar de mentoren op terug zullen komen in de klassen.
RESPECT
R = rustig Wie de rust heeft, heeft de macht.
E = eerlijk Eerlijk duurt het langst.
S = sociaal Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
P= persoonlijk Onbekend maakt onbemind.
E= effect Wat je zaait zul je oogsten.
C= coöperatief Samen sta je sterk, eendracht maakt machtig.
T= tolerant Denk niet wit, denk niet zwart, maar in de kleur van je hart.