De eerste prijs voor het Cambreur College voor de allereerste keer: Martijn, Steven en Bouke wisten met hun profielwerkstuk de OMO-prijs te winnen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst kregen zij op vrijdag 5 juni in het bijzijn van ouders, begeleider en leden van de schoolleiding prijs, bloemen en een cheque overhandigd. Een beloning voor urenlang gedegen werk, een flinke dosis doorzettingsvermogen en een enorme drive.
Maar wat is nu eigenlijk een profielwerkstuk en wat hebben Martijn, Steven en Bouke nu eigenlijk gedaan?
Begeleider André de Vrieze legt het uit.
Op het Cambreur College maken de examenkandidaten van de havo een zogenaamd PWS+ (profielwerkstukplus). Niet alleen in hun eigen tijd maar ook bij het vak Havisten Competent (Haco) werken de leerlingen aan hun onderzoeksopdracht. De leerlingen moeten hierbij laten zien dat ze tijdens hun havo-opleiding de nodige kennis en vaardigheden hebben verworven en dat ze die kunnen toepassen. Het product is daarbij belangrijk, maar zeker zo belangrijk zijn de instroomcompetenties voor het hbo.
Martijn, Bouke en Steven hebben hier ruimschoots aan voldaan. Tijdens het werken aan het profielwerkstuk hebben ze laten zien dat ze verschillende competenties veelvuldig hebben moeten toepassen om tot dit uitstekende product te komen. Vanaf het begin zijn ze zeer gemotiveerd bezig geweest met dit project.
Toen ze te horen kregen dat er aan hun wens, een eigen Emotiv insight headset, voldaan kon worden, is het fanatisme alleen maar toegenomen. In hun vrije tijd waren ze vaak te vinden in het informaticalokaal. Daar hebben ze in goede samenwerking en heel zelfstandig hun onderzoek naar de verschillende mogelijkheden van hersenbesturing uitgevoerd. Ze wisten alle problemen die ze hierbij tegenkwamen op een adequate wijze op te lossen.
Ze zijn in staat gebleken om de juiste informatie te verzamelen en te verwerken tot een goed werkend computerprogramma. Dit programma brengt de verbinding tot stand tussen hun eigen gedachten en de fictieve rolstoel.
Bij hun druk bezochte presentatie aan docenten, medeleerlingen, ouders en andere familieleden bleken zij in staat om een begrijpelijk verhaal te vertellen over hun soms zeer technische onderwerp. Het publiek werd niet overrompeld met een moeilijk verhaal. In het eerste gedeelte van de presentatie werd een duidelijke uitleg gegeven over de werking van de hersenen. Daarna werd op een voor iedereen begrijpelijke manier de werking van hun programma uitgelegd.
In het verslag gaan ze veel dieper in op de technische kant van het project. Dan wordt duidelijk dat er, om tot dit resultaat te komen, heel wat onderzoek verricht is.
Voor Martijn, Steven en Bouke is dit de bekroning van hun havo-opleiding. Vooropgesteld, dat ze komende donderdag te horen krijgen, dat ze geslaagd zijn natuurlijk.
Start Periode 2
Read More