Nieuws

3e jaars basis- en kaderleerlingen ‘versieren’ elkaar

By november 24, 2014februari 15th, 2021No Comments

3e jaars basis- en kaderleerlingen ‘versieren’ elkaar

Lichaamsversiering met henna is al eeuwenoud en komt vooral voor in Indische en Arabische culturen. De etnische motieven en ingewikkelde patronen voeren je mee naar verre oorden en andere tijden. De basis- en kaderleerlingen van het derde jaar ontwaakten deze week in een gekleurd sprookje van duizend en een nacht bij een les ‘versieren’.

De Zorg & Welzijn meiden en jongens kregen een les lichaamsverfraaiing voorgeschoteld. Natuurlijk maakten ze eerst een werkstukje over lichaamsversieringen, geen definitieve tatoeages, maar tijdelijke sierlijntjes.

Na wat googelen en het invullen van een lesbrief wisten de leerlingen van de hoed en de rand. Ze weten dat de hennastof komt uit de groene herfstbladeren van de hennaplant. Die worden vermalen en vermengd met een zwak zuur zoals citroensap.

Voor ze gingen tatoeëren met henna kregen ze als waarschuwing mee dat ze nooit in moeten gaan op zogenaamde onschuldige vakantietatoeages met ‘black henna’. Daar worden voor een sneller en donkerder effect schadelijke stoffen aan toegevoegd die ernstige allergische reacties geven.

De leerlingen droomden nu juist weg in een fata morgana van betoverende symbolen en sierlijke lijntjes. De mahonierode reis voerde de vmbo’ers langs het dagdroompad en liet na aankomst slechts een oppervlakkig sierlijk plaatje achter, dat na enkele dagen als een onaantastbaar souvenir wegzinkt als een herinnering.
 

AGENDA

18.30 algemene informatieavond ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen groep 7 en 8
Read More
do 28/11 en vr 29/11 inhaaldag TW1 Eind datum: 29 nov
Read More

Contact