Het Cambreur College organiseert jaarlijks een praktijkweek voor al haar leerlingen, waarin wordt gewerkt aan diverse opdrachten. Voor het vak aardrijkskunde – met het onderwerp ‘stedenbouw’ – organiseerden Vieya, Gemeente Dongen en CIER Architecten de praktijkopdracht. Begin april is de opdracht voorgelegd aan de leerlingen.
Tweedejaars VWO leerlingen van het Cambreur College hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan de praktijkopdracht. Als ontwikkelaars in spé hebben zij in groepjes een stedenbouwkundig plan ontwikkeld. In deze opdracht waren zij vrij in het bepalen van onder andere de doelgroep, woningtypen, architectuur en de inrichting van het openbaar gebied.
De uitgewerkte opdracht presenteerden de leerlingen op dinsdag 27 mei op het kantoor van Vieya aan een vakjury, bestaande uit onder andere professionals van Vieya, gemeente Dongen en CIER Architecten. De projectgroep met het best doordachte en uitgewerkte idee is door de vakjury uitgeroepen als winnend team! Dit team bestond uit Gwen, Anne, Saar en Marieke, met hun project ‘GASM in actie!’ Waar de projectnaam voor staat? “Als we de eerste letter van onze voornamen achter elkaar zetten, staat er GASM. Onze projectnaam refereert dus naar de ontwikkelaars”, aldus de meiden. Gwen, Anne, Saar en Marieke wonnen de opdracht, omdat zij hun plan inhoudelijk sterk en op een natuurlijke manier hebben toegelicht. Centraal in hun plan stond duurzaamheid (zonnepanelen, moestuin, verswinkel) en persoonlijke ontwikkeling (vrijwilligerswerk en stagemogelijkheden in de verswinkel). Deze maatschappelijke elementen gaven de definitieve doorslag! Alle leerlingen zijn met een ijsbon bedankt voor hun creatieve ideeën en inzet.
Het idee om direct na de presentaties met de leerlingen een bezoek te brengen aan ontwikkellocatie De Hoogt in Dongen is gewijzigd wegens het slechte weer. Daarom heeft Vieya de belangrijkste informatie over stedenbouw nader toegelicht aan de hand van een presentatie over De Hoogt. Ook is het eindresultaat van De Hoogt getoond middels een 3D-animatie (zie ook: www.dehoogtdongen.nl). Kortom; volgens de leerlingen was het een zeer leerzaam project over stedenbouw met een kijkje in de keuken van projectontwikkeling!