Kinderen kosten geld: eten, kleren, schoolspullen, sport, een fiets. Dat realiseren de leerlingen uit mavo 3 en havo 2 zich wel. Daarbij hadden ze niet gedacht aan de kosten van een douche, de verwarming en een (groter) huis. Een eerste kind kost de ouders zo’n tachtigduizend euro. Drie medewerkers van ING uit Amsterdam proberen leerlingen in twee gastlessen ‘Omgaan met geld’ een beter inzicht te geven in hun financiën.
In mavo3a trapt Delphine af met online shoppen, een bekend fenomeen bij de leerlingen. “Een paar schoenen, een broek, een telefoon…,” sommen de leerlingen op. Ook onze leerlingen winkelen regelmatig online. Delphine weet te vertellen dat zo’n 60% van de jongeren online shopt. “Snel, goedkoper, geen parkeergeld betalen, makkelijk vergelijken, “ er zijn vele voordelen menen de leerlingen. Ook de nadelen worden benoemd, want soms krijg je geen service, spullen van slechtere kwaliteit of word je zelfs opgelicht.
Verder is er in de gastlessen aandacht voor: de eigen begroting, de invloed van reclame en de belastingteruggave. En ondanks de verhalen over het koopgedrag van leerlingen bij aanvang van de les blijkt tijdens de quiz “Wat voor spender ben jij?” dat er meer rekenmeesters en spaarvarkens in de klas zitten dan BIG spenders.