‘Help, ik kan niet inloggen!’ ‘Mijn toetsenbord doet het niet’ ‘Wat is de code voor de digitale methode?’ Voor de brugklassers van het Cambreur College was het even wennen de eerste weken: een nieuwe school met nieuwe klasgenoten en docenten van diverse pluimage. Daarnaast moesten ze ook nog aan het werk met hun eigen device ( BYOD).
Gelukkig boden docenten zo goed mogelijk eerste hulp en anders werd er een beroep gedaan op ‘Dokter’ Pedro, ICT-docent en specialist op het gebied van de elektronische leeromgeving (ELO). Hij heeft er inmiddels vele ‘vlieguren’ op zitten en de aanloopproblemen behoren inmiddels tot het verleden.
Diverse vakken maken gebruik van een digitale leermethode waarbij leerlingen kunnen werken op hun eigen niveau. Dat gepersonaliseerde leren wordt door leerlingen erg gewaardeerd: ze werken in hun eigen tempo op hun eigen niveau. Natuurlijk geven docenten ook klassikale uitleg en is er voldoende ruimte voor persoonlijke instructie. Toch vinden leerlingen het erg prettig om ook thuis feedback te krijgen tijdens het werk en daar zijn deze methodes uitermate geschikt voor. Sanne: ‘Het bevalt me goed. Het is fijn om tips te krijgen tijdens het maken van de oefeningen.’
Ook voor dyslectische leerlingen biedt dit voordelen: ze kunnen nu niet alleen tijdens toetsen, maar ook bij het oefenen thuis en in de klas gebruik maken van de voorleesfunctie.
Hoewel de ene leerling af en toe verleid wordt door de mogelijkheden van het wereldwijde web, geven anderen aan rustiger te zijn en minder snel afgeleid te worden bij het werken met een device.
Toch is het niet alleen rozengeur en maneschijn: ‘Ik vergeet ‘m soms op te laden en dan is ie de volgende dag ineens leeg,’ verzucht Timo. Sjeina: ‘Voor sommige vakken moeten we boeken meenemen en die laptops zijn ook best zwaar. Maar een zware tas is beslist geen noviteit: iedereen die ooit brugwup was, herkent het verschijnsel.