Burgerschap en sociale integratie

Je bent 12 of 13 als je als brugklasleerling op het Cambreur begint. Als je hier weggaat met een diploma, vinden we het belangrijk dat je ook klaar bent om onderdeel uit te maken van de maatschappij en de wereld. Dat betekent dat je hier heel veel moet leren. Niet alleen Nederlands, Engels en wiskunde, maar ook nadenken, plannen, informatie opzoeken en met elkaar op een goede manier omgaan. Kortom: samen leggen we voor jou een goede basis om jouw plekje in de wereld te ontdekken.  Burgerschap vinden we daarom erg belangrijk; weten wie je bent en hoe jij vorm geeft aan jouw plek in de maatschappij. Daarom besteden we binnen alle vakken, en in projecten, aandacht aan burgerschapsvorming.

Eigenlijk is school een minimaatschappij. Je werkt samen met leerlingen met andere meningen, met een ander geloof, met een andere kijk op de wereld. Je mag je mening geven en moet tegelijkertijd rekening houden met de ander. Je bent actief op de sociale media en moet leren wat hier wel kan en wat niet handig is. Je gaat samen op reis, op uitwisseling, op stage of op “bezinningsdagen” en mag jezelf zijn, maar je hebt ook rekening te houden met degenen waarmee je reist, je gastgezin of het bedrijf waar je stage loopt. We leren je ook over politiek, over democratie en merkt in de praktijk hoe het werkt als je een klassenvertegenwoordiger kiest die voor jou, en de klas, het woord doet.

We willen je laten ontdekken wie je bent: wat zijn je sterke punten en waarin kun jij je nog ontwikkelen? Op het Cambreur krijg je ruimte om als persoon te groeien en te kijken welke eigenschappen je uniek maken. Bijvoorbeeld hoe makkelijk jij je aanpast aan verschillende omstandigheden, hoe jij altijd klaarstaat om anderen te helpen of hoe jij energie krijgt van samenwerken tijdens projecten. Allemaal vaardigheden waar je geen punt voor krijgt, maar die misschien nog wel belangrijker zijn dan een 7 voor Duits of scheikunde. We willen je laten zien dat je nog veel meer bent dan de cijfers die je haalt.

Het onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze, waarbij het onderwijs zich in ieder geval herkenbaar richt op:

  • het bijbrengen van respect voor en kennis van de democratische rechtstaat zoals verankerd in de grondwet en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens en het handelen naar deze basiswaarden op school;
  • het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de pluriforme samenleving
  • het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid alsmede de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden
  • zorgdragen voor een overeenkomstige schoolcultuur waarbij leerlingen worden gestimuleerd actief te oefenen met de omgang en handelen naar deze waarden.

Leerlingen van Kwadrant Scholengroep leren hoe de samenleving in elkaar zit, hoe ze er actief in participeren en hoe ze er een bijdrage aan kunnen leveren. Vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zoals reflecteren op het eigen handelen, anderen respecteren, verantwoordelijkheid nemen en de dialoog aangaan, zijn diep verankerd in ons onderwijs en met de waarden waar we vanuit onze identiteit voor staan. Leerlingen krijgen ze als vanzelfsprekend mee. Daarmee bouwen we bruggen en proberen we uitsluiting te voorkomen.

De school heeft een burgerschapsambassadeur die actief stimuleert dat in alle onderwijs deze vaardigheden aan de orde komen. Kwadrant Scholengroep is een van de voorloperscholen om burgerschap en sociale integratie in de school zichtbaar te maken en verder te ontwikkelen. Kwadrant Scholengroep brengt leerlingen uiteraard ook inhoudelijke kennis bij over burgerschap en de basiswaarden van de democratische rechtstaat. Er is aandacht voor de klimaat- en biodiversiteitsopgaven waar huidige en volgende generaties mee te maken krijgen en voor de rol die zij zelf kunnen spelen in de benodigde veranderingen. Ieder jaren vieren we Paarse vrijdag. Er is aandacht voor Europa en de rest van de wereld in de reguliere lessen, in projecten en tijdens excursies of bezoeken aan het buitenland. Ook zijn er samenwerkingsprojecten met buitenlandse partnerscholen. Religieuze, culturele en etnische verschillen worden hierbij overbrugd.

AGENDA

Nieuwsbrief met start nieuwe schooljaar
Read More

Contact